Alle.bg

Блог

Какво ново в Alle.bg през Май 2020г.
Блогът на Alle.bg
Измина един изцяло пролетен месец и традиционно бихме искали да припомним най-интересното около Alle.bg за изминалите 31 дни.

Добавихме нова функционалност, с която можете да създавате тайни страници (видими само от хора, които знаят техните адреси). Адресът на такава страница е това, което я защитава от неоторизиран достъп и препоръчваме да гледате на него като на парола. В статията можете да видите нашите препоръки. Подобна функционалност има вече и за статиите в блога. Вече можете лесно да споделяте черновата на своя статия с колега и приятел (за коментар и второ мнение), преди да я публикувате и направите видима от всички.

Разгледахме в детайли структурата на един уебсайт. Адресите на страниците, подредбата им в главната навигация и връзките в самото съдържание са изключително важни за доброто преживяване на посетителите. В статията сме публикували конкретни съвети и насоки.

Добавихме и малки подобрения в изгледа на екраните Страници и Статии в блога. Вече много по-лесно можете да вземете адреса на дадена страница/статия от самия списък със страници/статии. Екранът за редакция на статия също е обновен и сега е с много по-изчистен вид, което надяваме се, ще ви помогне да се фокусирате върху самото съдържание.

В последната статия споменаваме и колко е важен анализът. Бихме искали да ви подсетим за инструмента Посетители и да ви насочим към него за да разгледате представянето на вашия уебсайт през изминалия месец. Вижте кои са най-популярните страници в него. Вижте от къде идват посетителите ви (търсачки, социални мрежи, други сайтове). Това може да ви даде идеи за подобрения, които да приложите през новия месец.
Структурата на един уебсайт (в детайли)
Едни от първите избори, които правим, когато създаваме собствен уебсайт са свързани с неговото име/домейн и неговия дизайн. След това идва още една важна стъпка - да започнем работа по неговото съдържание. С тази статия искаме да ви помогнем да поставите добри основи, които да спомогнат за лесното обновяване на уебсайта, както и за лесното разглеждане от посетили.

Какво е структура на уебсайт?

Накратко казано, това е подредбата на съдържанието в него. В общия случай съдържанието е разделено в различни страници, като всяка от тях има собствен адрес и заглавие. А когато имаме различни страници, трябва да изградим мрежа от връзки между тях.

Крайната цел е да създадем добра структура, която да помага на посетителя да получи информацията, от която има нужда. А това също спомага и за по-добро представяне в търсачките (SEO).

Адресите на страниците

Преди време публикувахме статия, която се фокусира върху важността на адресите. Именно адресите показват нагледно структурата на вашия уебсайт. Те показват, че дадена продуктова страница e подстраница на страницата "Продукти". Те показват, че дадена статия е част от вашия блог. Те показват ясно, коя е началната страница и кои са другите главни страници (известни също като “страници първо ниво”).

Зависимостта между страници и подстраници и техните адреси може да се настроят при създаването им или по-късно от екрана Страници.

Главната навигация

Известна също като "меню", "главни бутони", "основни връзки", този елемент от вашия уебсайт стои най-често под заглавиeто/логото в горната част на вашия уебсайт. Той дава бърз достъп до основните раздели/страници във вашия уебсайт. Тук посетителят може да намери връзки към вашите продукти, вашия блог, вашата контактна информация.

Ако пишете статии е достатъчно в главната навигация да поставите връзка към страница, в която има връзки към всички статии.

Ако предлагате продукти, които може да се съберат в няколко категории (от 5 до 10), можете да поставите категориите в главната навигация (като подменю на "Продукти"), но ако са повече от 10, може би е по-добра идея да са видими само при отваряне на страницата "Продукти" (т.е. в нейното съдържание).

В Alle.bg елементите "Навигация" и в частност главната навигация, се съобразяват с подредбата указана в екрана Страници, като вие разполагате с възможност да скриете част от страниците. За да достъпите настройките на този елемент, преминете с мишката върху него и натиснете бутона с моливчето.
Блогът на Alle.bg

Вътрешните връзки

Има много начини, по които посетител може да открие вашия уебсайт. Може да открие продуктовата ви страница в Google, може да открие статията ви в социална мрежа, а може да се насочи към началната ви страница, защото е видял адреса на визитка.

Разгледайте всяка страница във вашия уебсайт и помислете как да я направите по-полезна, особенно ако знаете, че това е първата страница, която е видял посетителя. Освен главната навигация, ще бъде ли полезно ако поставите връзки в самото съдържание, които да водят към други страници?

Наскоро добавихме възможност за автоматично поставяне на връзки към други статии под съдържанието на текущата статия, която може да ви бъде полезна за постигане на допълнителна ангажираност.

Допълнителни препоръки

Обърнете специално внимание на заглавията на всяка страница. Показват ли ясно къде се намира посетителят? В екрана Страници можете да поставите заглавен текст, който се вижда в търсачките и горната част на браузъра на посетителя, а с елемента "Заглавие" можете да поставите такъв текст в самото съдържание.

Инструментът Одит може да ви улесни при прегледа на структурата на вашия уебсайт и да ви извести за конкретни проблеми (липсващи заглавия, неработещи връзки и т.н.)

Структурата на уебсайта е едно от първите неща, които правим, но не забравяйте, че може да се променя, особено ако виждате, че не работи ефективно. Този подход на анализ и подобрения бихме ви препоръчали да прилагате и когато работите по дизайна, самото съдържание и когато рекламирате вашия уебсайт. Все пак, всеки ден е добра възможност да направим нещата по-добри ;)
Страниците вече могат да бъдат тайни
Блогът на Alle.bg
Знаете, че всяка страница, която сте създали във вашия уебсайт може да бъде публична (видима от всеки) и лична (видима само от вас). Публичните страници могат да се видят в главната навигация на вашия уебсайт, могат да бъдат сподели в социалните мрежи и могат да бъдат индексирани от търсачките. Опцията за лична страница е подходяща докато все още работите по съдържанието на нова страница или искате да създаде нещо само за вас.

Днес добавяме още една опция, която дава възможност да създадете тайна страница. Тайната страница може да бъдат отворена единствено от хората, които знаят нейния адрес. Тя не се показва в главната навигация и търсачките не се информират за нейното съществуване.

Адресът на тайната страница има същите характеристики като паролата. Ако адресът е кратък и предвидим, той лесно може да бъде налучкан. За да предпазите тайна страница по-добре, ви препоръчваме да използвате комбинация от произволни символи. Пример:
https://example.alle.bg/нещо-тайно-само-за-иван-к49а93адк5знма34/

Подобно на паролата, е достатъчно да смените адреса, за да ограничите достъпа до потребители, които до момента са знаели за нея.

Ето как изглежда обновеният екран за настройки на всяка страница:
Блогът на Alle.bg
От списъка със страници лесно можете да вземете адреса на всяка страница:
Блогът на Alle.bg
Подобна функционалност вече има и за статиите в блога. Статиите, които са маркирани като “чернови” имат специален адрес, който може да се споделя. По този начин можете да поискате съвет от приятел или колега преди да публикувате нова статия.
Какво ново в Alle.bg през Април 2020г.
Блогът на Alle.bg
Здравейте и честит Ден на труда (1-ви май).

Изминалият месец също беше изпълнен с празнично настроение - на 12 април отбелязахме 10 годишнината на Alle.bg и раздадохме много подаръци.

Много наши потребители ни споделиха своите истории свързани с Alle.bg, за което сме им изключително благодарни. Всяка една от тях ни мотивира да продължаваме напред и да предлагаме все по-добра услуга. Създадохме специална страница, в която публикувахме част от тях (с разрешението на техните автори).

10 години са време, за което може да се постигне много, но може и да се научи много. Публикувахме статия, в която споделяме 10 съвета, които вярваме, че ще ви бъдат много полезни, докато създавате и развивате своя уебсайт и вашето присъствие в Интернет. В нея обсъждаме структурата и дизайна, домейните, маркетинга, изкарването на пари и други. Всяка една от тези теми заслужава отделна и задълбочена статия и ще се радваме да споделите с нас, коя тема е най-важна за вас.

Очаквайте още полезни статии и през новия месец.
10 години, 10 съвета за вашия уебсайт
Блогът на Alle.bg
Както знаете, наскоро отбелязахме десетата годишнина на Alle.bg. Преди 10 години Интернет беше различен, но не чак толкова. И тогава търсихме информация в търсачките, споделяхме нашите знания и се забавлявахме онлайн. Промени се най-вече броят потребители и това, че устройствата с достъп до Интернет са в джобовете и ръцете ни постоянно. А това е страхотна възможност за собствениците на уебсайтове - аудиторията е вече много по-голяма.

С тази статия искаме да насочим вниманието ви към 10 неща свързани с вашите уебсайтове, които бяха важни през изминалите години и очакваме да бъдат важни и през следващите. Тя е насочена към собствениците на уебсайтове, които администрират сами своя уебсайт, но не са професионалисти в областта. Насочена е и към към хората, които обмислят своя първи уебсайт - може би сега е перфектното време да това.

1. Създаването на уебсайт е процес

Да, вярно е, можете да създадете свой собствен уебсайт само за няколко минути. Вярно е, че за няколко дни можете да опишете в него дейността на вашата фирма и предлаганите от вас продукти и услуги. Но ако спрете до тук, ще изпуснете много.

Ако гледате на развитието на вашия уебсайт като процес, ако анализирате и подобрявате, ще успеете да изградите вярна аудитория и доверие. А това е безценно.
Въпросите, които трябва да си зададете още в началото, и на които трябва да имате ясни отговори са: Каква е целта на този уебсайт? Защо го правя? Как ще бъда полезен на другите?

2. Ясна тема във всяка страница

Уебсайтовете са изградени от страници. За бъде вашият уебсайт сред най-добрите, за да бъдете максимално полезни на вашите посетители, трябва да обърнете специално внимание на съдържанието на всяка страница. Всяка страница трябва да отговаря само на един въпрос, и по най-добрия начин. Ето някои примерни страници и въпросите, на които трябва да отговарят те:
  • Начална страница - Каква е тематиката на този уебсайт? Какво мога да науча тук? Кое е най-новото в него (новини, промоции, т.н.)?
  • Страница Услуги - Кои са всички услуги, които се предлагат от тази компания? Къде мога да видя детайлите и цените за услугите, които ме интересуват?
  • Страница Продукти - Какви продукти предлага тази компания? Има ли текущи промоции?
  • Страница за съответен продукт или услуга - Как изглежда този продукт? Какви са спецификациите? Колко струва? Как да поръчам?
  • Страница Контакти - Как да се свържа с автора на уебсайта? Има ли физически адрес (офис, магазин и т.н.) и къде се намира?

Ясната тема на всяка страница и пълнотата на информацията в нея са полезни на посетителите, но и на търсачките. През последните години Google обръща все по-голямо внимание на дълбочината на разглежданата тема. Търсачката иска да покаже на своите потребители най-добрите резултати, а най-добрите резултати са тези, които представят най-полезната информация по най-добрия начин.

3. Дизайн (визия на уебсайта)

Преди 10 години Интернет потребителите използваха основно настолни компютри и сравнително бърза Интернет свързаност. На екрана имаше много място за ефектни анимации, големи фонови картинки, банери, много текст и таблици. Това се промени през последните години заради популяризирането на мобилните устройства. Малките екрани и по-бавната връзка с Интернет създават ограничения и ние като автори на уебсайтове трябва да се адаптираме за да отговорим на очакванията на мобилните посетители. В предишна статия споменахме, че те вече са около 60% от общия брой посетители в сайтовете в Alle.bg и тенденцията е към увеличаване на техния брой.

Това, което ние ще ви посъветваме е първо да се фокусирате върху съдържанието. Веднага след като създадете своя нов уебсайт, той ще изглежда “грозен”, но не защото няма добър дизайн, а защото няма съдържание. Отделете няколко часа за да създадете страниците в него и съдържанието на началната страница. Едва след това вижте как можете да настроите дизайна за да може съдържанието да бъде представено по най-добрия и полезен начин. Нека не забравяме, че вашия уебсайт има цел, и дизайнът му трябва да подпомага тази цел.

Най-често управляваме съдържанието на уебсайтовете си на настолни компютри, но е изключително важно да обърнем внимание върху това как изглеждат те на мобилни устройства. Най-лесният начин да видим това, е като променим размера на браузъра.

4. Горната част на вашия уебсайт (хедър)

Когато ние като посетители отворим даден уебсайт, първото нещо, което виждаме е неговото име/лого. Това е така във вашата поща, в любимия ви новинарски сайт, в уебсайта, в който гледате забавни видео клипове. А така ли е във вашия уебсайт?

Имате ли ясно и запомнящо се име или лого? В най-добрите случаи името на вашата фирма или търговска марка, или вашето собствено име е това, което трябва да се види там. Съдържанието по-надолу ще бъде свързано именно с това име, а това име ще започне да трупа авторитет и разпознаваемост.

От настройките на вашия уебсайт можете да промените името на уебсайта си и добавите описателен текст (слоган), ако желаете. Дизайните Universal и Mini дават възможност лесно да добавите лого.

5. Домейнът

Всеки уебсайт има адрес, през който той може да се отвори, а най-важната част на този адрес се казва домейн. Домейнът на Google е google.com. Домейнът на президента на Република България e president.bg. Нашият домейн е alle.bg. Това е нещото, което вашите посетилите виждат (на визитна картичка, във връзка в Интернет и т.н.) още преди да са видели вашия уебсайт и вашето лого. Затова е изключително важно то да отговаря максимално точно на името и съдържанието на вашия уебсайт.

Целта на Alle.bg е да направим създаването на уебсайтове лесно и на всеки от вас предоставяме безплатен домейн от вида example.alle.bg, но ние първи признаваме, че един такъв домейн не допринася на развитието на пълния потенциал на вашия уебсайт. Собственият домейн (от вида example.com, example.bg) е това, който най-горещо препоръчваме за още по-професионална визия. Повече по темата можете да научите тук.

6. Уебсайтът ви работи докато вие не работите

Интересен факт, нали? Можем да използваме тази интересна характеристика на Интернет в наша полза и по този начин да бъдем по-ефективни. Ето няколко примера:
  • Да разчитаме на своя уебсайт и търсачките за генериране на интерес, вместо да раздаваме визитки и флаери.
  • Да опишем всички детайли за нашите продукти и услуги в нашия уебсайт и да насочим клиент натам, когато нямаме възможност да отделим време за да му разкажем в личен разговор.
  • Да споделяме мислите и творчеството си в собствен уебсайт и поставяме неговия адрес в подписите на социалните си профили и пощите си, на опаковките на продуктите си и т.н.

Дори и в момента да не виждате нуждата от уебсайт, едно такова лично място, в което представяте своето хоби или интереси, може да се развие от само себе си. Ако започнете от рано (още днес дори), е възможно след няколко години да сте изградили авторитет и аудитория, които да насочат живота ви в неочаквани посоки. А и създаването на успешен уебсайт изисква умения, които не се учат за няколко дни.

7. Авторско и уникално съдържание

Споменахме вече, че изграждането на уебсайт е процес. Изисква се и време за да спечелите доверието на своите посетители. Това няма как да стане, ако използвате копирано съдържание (текст и снимки) от друг сайтове. Има закони, които забраняват това, а и търсачките наказват такива уебсайтове.

Някои уебсайтове разрешават използването на техни материали, но изискват от вас да цитирате източника. Това показва и на вашите посетители, че сте коректни. А ако публикувате авторско и уникално съдържание, другите уебсайтове могат да насочват посетители към вас. Горещо ви съветваме да "играете по правилата".

8. Маркетингът е изключително важен

Ако имате качествено съдържание в своя уебсайт, търсачките ще насочват безплатно посетителите към вас. Ако посетителите ви смятат, че това, което сте публикували е полезно и интересно, те ще го споделят с приятели и колеги. Именно към това трябва да се стремите.

Но, ако искате резултати по-скоро или искате по-големи резултати, трябва да бъдете активни в маркетинг частта. Можете да използвате услугите за платена реклама на Google и Facebook, можете да потърсите партньори, можете да направите радио и телевизионни реклами, можете да правите промоции и т.н.

Всички усилия, които влагате във визията и съдържанието на вашия уебсайт могат да се окажат напразни, ако не насочите хора към него. Въпросът ни към вас е:
Какво ще направите тази седмица, за да повишите популярността на вашия уебсайт?

9. Как да изкарам пари от моя уебсайт?

Това е един от въпросите, който си задават повечето хора, които обмислят възможността за собствен уебсайт. На нас този въпрос ни е задаван много пъти, а и има много писано и казано по темата. Ето основните начини:

Показване на реклама

Създавате качествено съдържание, събирате аудитория и им показвате реклами. В този случай печелите пари от рекламодателите. Ключовото при този подход е броят на посещенията. За 1000 посещения можете да изкарвате 0.20лв или 10лв. (зависи от рекламодателя). С услуги като Google AdSense можете да изкарвате суми в долната градица, a aко имате нишова аудитория и перфектния рекламодател, можете да договорите суми в горната граница (граница всъщност в този случай няма). Отново обръщаме внимане, че качеството и количеството на посетителите е много важно за достигане на добри приходи.

Продажба на продукти и услуги

Ако имате продукт или услуга, можете да използвате своя уебсайт за да ги промотирате. Понякога е много по-евтино да промотирате използвайки уебсайт, вместо директни продажби и партньори. Тук всичко е много специфично и това, което бихме ви посъветвали е просто да опитате.

Партньорски програми (афилиейт)

Ако обичате да пишете или снимате, ако създавате интересни истории, можете да насочвате вашата аудитория към продукт или услуга на някоя компания, а тя да ви плаща комисионна за това. Ето няколко примера:
  • Прочели сте книга и сте описали вашите впечатления от нея. Ако намерите онлайн книжарница, която има партньорска програма и продава тази книга, можете да спечелите малка сума от всеки ваш посетител, който е купил книгата от тях.
  • Посетили сте Дубай и сте направили пътепис. В него можете да насочите към самолетната компания, от която сте купили билетите си или към хотела, в който сте пренощували. Много често те имат партньорски програми.
  • Ако използвате онлайн услуги (за музика, за сваляне на снимки, за уебсайтове) можете да се възползвате от техните партньорски програми и печелите пасивен доход. В Alle.bg също предлагаме такава възможност.

10. Актуален имейл адрес и сигурна парола

Сигурността в Интернет е основно работа на програмисти и системни администратори. Те създават системите, които ние като потребители използваме и които ни помагат всеки ден. Те издигат “крепостни стени” за да запазят личната ни информация сигурна и ни дават достъп до нея единствено през “входната врата”. За да влезем имаме нужда от имейл адрес (или потребителско име) и парола, а те са наша отговорност.

Точно такъв е и случаят с вашите уебсайтове и домейни в Alle.bg. Екипът на Alle.bg може да ви идентифицира единствено чрез вашия имейл адрес. Ако сте забравили паролата си, можете да възстановите достъпа си, чрез имейл адреса си. Ако паролата ви е слаба, някой недоброжелател може да влезе в акаунта ви (през “входната врата”) и да направи поразии.
Ако държите на своя уебсайт и на своя домейн, използвайте актуален имейл адрес (на който можем да се свържем с вас) и сигурна парола.

Финал

Благодарим ви, че стигнахте дотук.
Ще се радваме да споделите в коментарите отдолу, коя тема ви беше най-полезна и коя тема желаете да разгледаме в дълбочина.