ALLE.BG - РЪКОВОДСТВО ЗА СЪЗДАВАНЕ НА УЕБСАЙТ

Популяризиране

Сайтът ви представя и ви промотира 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, но ако никой не знае за него, той няма как да постигне целта си. Без значение дали използвате сайта за визитка, за да изграждане на авторитет и аудитория, или за продажби, трябва да създадете поток от хора към него.

В тази част от ръководството ще разгледаме най-популярните маркетингови канали. Това са нещата/местата, които ни помагат да достигнем до даден клиенти и да му дадем стойност, чрез нашите продукти или услуги.

Някои канали са платени, други са безплатни, някои може да дадат резултати до няколко дни, а други след месеци или години. Някои може да са супер ефективни, а други може въобще да не са подходящи за вас.

Много е важно още в началото да изградите правилната нагласа и да разберете, че ако не влагате регулярно усилия в популяризиране, посетителите няма да дойдат сами и да направят това, което вие искате да направят.

Потребителска пътека

Всеки ваш клиент минава през няколко последователни стъпки преди реално да ви стане клиент. Те се наричат “Потребителска пътека”.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Първата стъпка е запознанаството. Това е моментът, в който даден човек научава за вас и за услугите или продуктите, които предлагате. Той може да научил за вас от свой приятел, да е прочел статия за вас или статия написана от вас, може да е видял ваша реклама или ваш коментар в социалните мрежи.

Ако има интерес, той може посети вашия уебсайт, където ще потърси повече информация за текуща оферта или за вас като цяло. Може и да ви последва в социалните мрежи.

След това идва стъпката с взимането на решение за покупка. Тогава той разглежда различните варианти, които предлагате и може би ви се обажда за консултация.

Идва и моментът, в който се извършва самата покупка и вие имате нов клиент, който трябва да обслужите. Честито!

Ако той е доволен от това, което сте му продали, е възможно да се върне отново при вас в бъдеще и да купи отново. Това е стъпката лоялност.

А след нея е стъпката, в която той ви препоръчва и насочва нови хора към вас

Ако предлагате перфектно обслужване и давате повече от очакваното, може да постигнете ръст в бизнеса си само на база препоръки.

Кой е моят клиент?

Живеем във време, в което не е лесно да хванем вниманието на потенциален клиент, без значение дали става въпрос за реклама или публикация в социалните мрежи. Но ако сте фокусирани и търпеливи при промотирането шансовете са на ваша страна.

Запитайте се:

Кой е моят перфектен клиент? Къде живее той? Какви са неговият пол и възраст? Какви са неговите интереси?

Къде мога го намеря? В определени групи в социалните мрежи? На конкретни събития? Или може би разчитам, че той ще погледне в търсачките, ако има нужда от услуга, която аз предлагам?

Как ще го мотивирам
да направи, това което искам? Как ще привлека вниманието му? Как ще се представя? Каква оферта ще му предложа?

Как ще измеря резултатите? Как ще знам, че дадена рекламна кампания е била успешна и как ще знам, че сайтът ми се показва на първа позиция в търсачките?

Помислете върху тези въпроси, преди да продължите.

Търсачките (SEO)

Един от най-популярните маркетинг канали са търсачките. Може би няма потребител на Интернет, който не знае за Google и не е търсил информация използвайки тази търсачка. И може би всеки автор на сайт би бил много щастлив, ако неговото съдържание се показва на някое от първите места в резултатите от търсене, защото ще получи безплатно посещения от хора, които търсят точно това, което той предлага.

Важно е да запомним:
  1. Хората идват в Google защото имат въпрос, чиито отговор търсят.
  2. Целта на Google е да даде най-добрия отговор.

Това означава, че вие като автори трябва да убедите Google, че във вашия сайт се съдържа именно най-добрият отговор на въпроса, който е задал потребителят, но освен това, този отговор трябва да представен по оптимален начин.

За да постигнете това оптимално представяне, трябва да обърнете внимание на няколко ключови аспекта на вашия уебсайт и конкретната страница, в която е това съдържание. T.e. трябва да оптимизирате своето съдържание за търсачките. На английски това се нарича Search Engine Optimization (SEO).
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)

Оптимизация за търсачки

Има няколко конкретни неща, които може да направите за да се представи сайтът ви по-добре в търсачките, а и пред посетителите.

Заглавието на страницата
В една страница трябва да има само едно голямо заглавие и ако желаете няколко по-малки за да разделите съдържанието на дадена страница на логически части. Това помага на Google да разбере съдържанието на страницата ви по-добре.

Една тема на страница
Google анализира текстовото съдържание на всяка страница и извлича така наречените “ключови думи”. Това всъщност са думите (включително и техните вариации), които потребител изписва в търсачката. Т.е. ако сте създали страница, в която сте описали предлаганата от вас услуга “Изработка на картички”, е очаквано в нея да фигурират думите “изработка” и “картички”. Ако сте споменали в заглавието и в текста най-много пъти думата “картички” Google ще види, че темата на тази страница е ”картички”. Ако обаче в нея сте публикували и информация за друга услуга (например “аранжиране на цветя”), това може да го обърка. Сигурно ще обърка и посетителите ви.

Адресът на страницата
В перфектния случай той трябва да съдържа ключовите думи “изработка” и “картички”. Можете да го проверите в адресната лента на своя браузър и да го промените от настройките на самата страница.

Допълнителни SEO настройки
В настройките на всяка страница ще видите и полета за няколко допълнителни SEO настройки. Те се отнасят за заглавието, описанието и ключовите думи на самата страница.

Това, което попълните в полето Заглавие ще бъде видимо в браузъра, когато е отворена въпросната страница. Ако го оставите празно, в браузъра ще се вижда името на страница, което сте попълнили малко по-горе в настройките.

Последните две полета в SEO настройките са видими само от Google и ако ги оставите празни Alle.bg ще поставите автоматични стойности взети от съдържанието на страницата.

Заглавието и описанието информират Google за текста, който искате да се вижда в резултатите от търсене, а полето за ключови думи казва на Google, кои според вас са ключовите думи на страницата, като естествено, те трябва да се съдържат в нея. Тези думи оказват много малко влияние и ви препоръчваме да обърнете внимание на тях, чак когато сте сигурни, че сте направили всичко друго перфектно.

Връзки

Това, че поставяте връзки в своите страници към други тематични страници във вашия уебсайт или към други тематични сайтове е също силен сигнал за Google и му помага да разбере по-добре темата на страницата. Разбира се, връзките трябва да добавят стойност за посетителя.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Tова, че други сайтове поставят връзки към вас е може би най-цененото от търсачката, точно както препоръките в реалния живот са много ценни. Това обаче може да е трудно, защото не зависи пряко от вас.

Това, което зависи от вас е създаването на полезно и уникално съдържание. Така или иначе Google това търси. Така или иначе всички ние като потребители това търсим. Ако се фокусирате върху това, може би някой ден, вашето съдържание ще бъде цитирано в някой авторитетен сайт и ще получите по естествен начин връзка.

Ако не искате да чакате, можете да се свържете със собственици на други сайтове и да обсъдите с тях възможността за връзка към вашия уебсайт. Важно е обаче да го правите, ако наистина вярвате, че добавяте стойност за посетителите на въпросните сайтове.

В Интернет се предлагат услуги за закупуване на връзки от други сайтове, но не ги препоръчваме, особено ако не сте ги разучили внимателно. Възможно е Google да ви накаже и премахне от първите позиции, ако засече връзки от подозрителни сайтове.

Когато създавате връзки разполагате с възможност да укажете заглавието на самата връзка (това, което се вижда когато застане мишката върху нея). Препоръчително е да опишете накратко това, което очаква посетителите на въпросната страница. Google също ще види този текст и ще го вземе предвид, когато анализира съдържанието и.

Измерване

Измерването на ефективността на Google е също ключов компонент от оптимизацията.

Инструментът Google Search Console може да ви бъде много полезен за това. Той ще ви даде информация за страниците на вашия сайт, които се показват в резултатите от търсене и кои са фразите, които потребителите използват.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Освен, че ще знаете как се представя вашето съдържание, това може да ви даде идеи как да го подобрите.

Ако планирате създаването на ново съдържание и се колебаете за кои ключови думи да го оптимизирате, разгледайте инструмента Keyword Planner, който може да ви даде идеи и най-вече ще ви покаже ориентировъчен брой търсения на месец за посочените от вас думи. Имайте предвид, че за популярните думи ("обувки" например) ще имате и по-голяма конкуренция и дори може да не се появите сред първите резултати. Може би ще бъде по-добре да се фокусирате върху фрази, които се търсят по-рядко, но които можете да доминирате ("обувки Прада" например) и реално да генерирате повече трафик към вашия сайт.

Важно е да отбележим, че на Google му трябва вземе за да открие и покаже нова страница във вашия уебсайт или дори самия сайт в началото. Това може да отнеме до няколко дни като най-точна информация за вашия конкретен случай можете да видите в инструмента Google Search Console.

Техническа опцимизация

Това е изключително важна част от оптимизацията за търсачки. За ваше щастие, за нея няма нужда да инвестирате време и ресурси, защото Alle.bg се грижи за този тип оптимизация. Ето какво се включва в нея:

  1. Бърз хостинг (Google също както посетителите не харесва бавни сайтове)
  2. Валиден и оптимизиран HTML код
  3. Адаптивен дизайн (повечето потребители използват мобилни устройства, е важно за Google да ги насочи към сайт, който се показва коректно на малки екрани)
  4. Сигурна връзка (HTTPS)
  5. XML sitemap (карта на сайта), който помага на Google да открие всички страници в сайта ви и види кога са променяни
  6. Canonical тагове + коректни пренасочвания
  7. Оптимизирани изображения с атрибут за алтернативен текст
  8. Атрибут за език
  9. Файл robots.txt, който дава конкретни насоки на Google
Ако искате наистина качествени безплатни посещения от търсачките, трябва да оптимизирате съдържанието си за Google и да се фокусирате върху това, което се търси. Но дори и да не го направите, ако посетител изпише вашето име е почти сигурно, че ще ви намери. В някои случай това може да е достатъчно, особено ако сте се фокусирани върху други маркетингови канали.

Маркетинг чрез съдържание

Създаването на съдържание, може да ви позиционира на челните позиции в търсачките, но има много други формати на съдържание и много други канали по които можете привлечете интерес към вас и вашата дейност.

Това съдържание може да е публикувано в социалните мрежи, във форуми или в сайтовете притежавани от друг. Но може би най-доброто място където можете да публикувате съдържание, което да даде стойност на вашите потенциални или настоящи клиенти е вашият уебсайт.

Ето един пример:
Създали сте статия със заглавие “Най-популярните подаръци през 2020г.”. Една такава статия може да грабне вниманието на човек, който в момента дори не търси подарък. Но тъй като поводи за подаръци има сравнително често, той би отворил статията ви от любопитство. Освен, че ще получи реални идеи и реална стойност, той ще се запознае с вас. Това всъщност е първата стъпка от потребителската пътека, в която грабвате интереса и правите добро първо впечатление.

Ето още няколко идейки за съдържание:

1. Може да давате съвети. Все пак вие сте добри в това, което правите и можете да дадете конкретни съвети на вашата аудитория.

2. Анализите и ръководствата също изискват вашата експертиза и могат да ви помогнат да бъдете по-разпознаеми и да спречелите предимство пред вашите конкуренти.

3. Отговорете на вашите потребители още преди да са ви попитали. Ако сте отговорили на един клиент, защо да не напишете статия с този отговор? Възможно е и други хора да се интересуват от него.

4. Обявяването на промоция или раздаването на подаръци са много добър начин да грабнете вниманието и насочите посетители към вашия сайт за повече информация.

5. Интервютата без значение дали в аудио, видео или текстов формат могат също да бъдат интересни.

6. Списъците с любопитна и полезна информация се оказаха много успешни през изминалите години, защото са лесни и бързи за преглеждане и в същото време могат да предадат някакво знание.

Ангажираност

Когато създавате съдържание с цел маркетинг, помислете предварително къде ще го промотирате и вземете предвид профила на хората, които ще го видят. Ще го публикувате във Facebook, Instagram, ще го изпратите по имейл на вашите настоящи клиенти или ще го споделите в конкретен форум?

Ако пишете статии е препоръчително да пишете заглавия, които грабват вниманието. Те могат да съдържат въпрос или думи, които провокират емоции. Хубаво е да комуникат ясно какви са ползите.

Самото съдържание трябва да бъде представено така, че да може да бъде прегледано лесно и бързо. Може да използвате няколко елемента Заглавие, удебеляване и различни цветове на текста. Освен това номерираните или неномерираните списъци, кратките изречения и параграфи, снимките и видеото също помагат за по-лесното усвояване на информация.

Измерване

За да измервате ефективността на вашите статии ви препоръчваме да следите информацията за посещенията, която е достъпна от менюто за управление на вашия сайт. От нея можете да видите колко преглеждания имате, кои са най-популярните страници, и най-вече кои са сайтовете, които са изпратили хората към вашия сайт.

За по-задълбочени анализи използвайте Google Analytics.

Социални мрежи (Facebook и др.)

В социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram и др.), а дори и форумите, можем да намерим потенциални клиенти и да промотираме нашето съдържание.

Споделяйки вашето уникално и полезно съдържание в социалните мрежи е важно да го представите по интересен начин, за да грабнете вниманието на потребителя и да го ангажирате. Ангажираността всъщност е това, което трябва да целите. Ако вашите публикации във Facebook се харесват и споделят, Facebook ще види това и ще ги покаже с по-голям приоритет на приятелите на вашите последователи.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Всъщност това е силата на Facebook. Той ви дава възможност да достигнете до хора, които все още дори не знаят за вас, благодарение на това, че имате общи познати или интереси.

Публикуване

Във Facebook има три типа места на които можете да публикувате вашето съдържание.

Едното е вашият личен профил. Нещата, които публикувате тук са видими от вашите приятели и последователи. Ще оставя на вас решението, дали да публикувате тук съдържание свързано с вашата дейност и вашия бизнес.

Второто е бизнес страница във Facebook. Тя прилича много на личен профил и дава възможност да представите вашата дейност и да публикувате съдържание. Потребителите на Facebook могат да се абонират за нея и да получават известия, когато вие създадете нещо ново.

На трето място са групите във Facebook, като не е задължително вие да създавате нова група. Може да намерите групи, които пасват на вашите интереси. Ако вашето съдържание е полезно за хората в тази група, може би е добра идея да го споделите с тях. Имайте предвид правилата за самопромотиране на всяка група, защото рядко се толерират нежеланите съобщения особено, ако не дават стойност на участниците в нея.

Може би най-важното, без значение къде публикувате, е да се фокусирате върху хората и човешките взаимоотношения. Участвайте в разговори, споделяйте и помагайте. Не се промотирайте натрапчиво.

Преди да започнете да говорите за себе си, отделете време да намерите подходящите места, на които може да достигнете вашата целева аудитория, слушайте и вижте какви са техните проблеми. Направете си план какво съдържание да публикувате и колко често.

Идеи за съдържание

Ето няколко идеи за съдържание, които може да публикувате, като не забравяйте, че то трябва да създава стойност:

1. Актуална информация, която по някакъв начин е свързана с вашата дейност. Например ако сте фотограф, може да споделите информация за новата камера на Sony.

2. Въпроси, за да опознаете по-добре другите и научите нещо от тях.

3. Интересни снимки, видео и илюстрации, които вие сте създали.

4. Вашата история и опит.

5. Информация за кампании или събития.

6. Полезни статии от вашия сайт.

Изглед на споделеното съдържание

Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Когато публикувате връзка към страница от вашия сайт във Facebook, тя се представя в блокче, в което се виждат заглавието и описанието по аналогичен начин както в Google. Тук обаче се вижда и снимка, като това е първата снимка в страницата (освен ако не сте указали друга в настройките на самата страница). Обърнете специално внимание на нея, за да ви помогне да грабнете интереса на посетител, който прелиства скоростно потока си с новини.

С инструмента Sharing Debugger на Facebook можете да видите как изглеждат различните страници на вашия уебсайт когато се споделят. От него може да заявите на Facebook, че искате да обнови информацията, която е запазил за ваша страница, след като сте направили промени по нея.

Измерване

Освен посещенията, които вашият сайт може да получи от Facebook, може да генерирате ангажираност и в самата платформа. Анализирайте:
  • броя харесвания
  • броя споделяния
  • броя последователи
  • коментарите

Ако имате страница във Facebook ще можете да видите и колко човека са видели вашите публикации.

Платена реклама във Facebook

Facebook ни дава възможност да стартираме реклами кампании, с които да достигнем, много по-бързо до потенциални клиенти, но срещу заплащане.

Нека не забравяме, че Facebook знае много за всеки от нас. Знае какво харесваме, къде живеем, нашата възраст, пол, какво е нашето семейно положение и много други. Това означава, че може много добре да прецени кои реклами са подходящи за нас.

Ако погледнем от гледната точка на рекламодател - това е безценна информация. Тя ни дава възможност с няколко клика на мишката мога да създадем реклами, която да насочим към определена група хора.

Стартиране на рекламна кампания

След като влезете в своя рекламен профил, натиснете бутона за създаване на реклама кампания и попълнете име, които да ви помогне да я идентифицирате по-лесно в бъдеще.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Изберете опцията за насочване на посетители към вашия уебсайт. Ако имате бизнес страница във Facebook може да рекламирате и нея.

На следващата стъпка попълнете максимален дневен бюджет, който давате на Facebook да похарчи за вашите реклами.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
След това дефинирайте аудиторията, към която искате да е насочена вашата реклама.

В примера е указано рекламите да се показват на хора в България, на възраст над 18 години, които имат бизнес интереси (по конкретно “Малки бизнеси”).
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
В дясно ще видите прогноза за броя потребители на Facebook, които ще видят вашата реклама и ориентировъчен брой натискания върху нея.

На последната стъпка ще можете да настроите изгледа на първата ви реклама в тази кампания. В примера са добавени снимка и кратък описателен текст.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
В дясно има преглед на рекламата на различните места, на които тя може да се появи.

Натиснете бутона Публикуване, за да стартирате кампанията.

Какво се случва след натискане върху рекламата?

Помислите за това какво виждат посетителите след като натиснат върху ваша реклама във Facebook. Ако прецените, създайте страници във вашия уебсайт специално за тях, които да ги посрещат и да им дават това, което рекламното послание им е обещало.

Измерване

Препоръчително е да пуснете няколко рекламни групи с различни реклами, насочени към различни аудитории, за да може да видите кои са най-ефективните за вас.

За разберете, кои са най-ефективните следете:
  1. Ангажираността (броя харесвания, споделяния и коментарите)
  2. Цената на действие (в случая клик на рекламата)
  3. Реализираните продажби, за да можете да калкулирате колко реално ви струва един нов клиент, който е научил за вас от реклама във Facebook.

Платена реклама в Google

Може би сте виждали рекламни блокчета в резултатите от търсене?
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Рекламите, които виждате тук са създадени през инструмента Google Ads.

Можете още днес да се регистрирате и депозирате сума, която да използвате за своите реклами.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Когато създавате първата си рекламна кампания ще можете да въведете адреса на вашия уебсайт и Google автоматично ще ви даде списък с ключови думи, при които вашите реклами ще се покажат. Вие можете да добавяте нови и да ги променяте.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Това всъщност е и основната разлика с Facebook. Тук вие подготвяте реклами, които да се показват при определени търсения на потребителите. И тъй като и други рекламодатели правят същото, вие се конкурирате за едно и също място в резултатите от търсене. Това определя и цената, която ще платите. Ако ваш конкурент е готов да даде 20 стотинки за клик върху своята реклама, а вие искате да сте преди него, трябва да дадете 21 стотинки. Ако той намали бюджета си и намали сумата, която е готов да даде на 15 стотинки, вие ще бъдете таксувани 16 стотинки.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Очаквано е, че за популярните думи ще имате по-голяма конкуренция. Може би е по-добре да се фокусирате върху по нишови фрази, които дори може да са по-ефективни, защото отговарят по-добре на намеренията на потребителя.

Много хубава черта на Google Ads е че предварително виждате ориентировъчно колко скъпа е дадена фраза и можете да настройвате цената, която сте готови да платите за нея. Освен това виждате и ориентировъчен обем търсения за месеца.
Популяризиране на уебсайт (ръководство за създаване на уебсайт)
Това, което е важно и при рекламата в Google е да бъдете търпеливи, и да оставите кампаниите си активни достатъчно дълго време за да може да направите качествени заключения, които да ви помогнат да ги оптимизирате.

Други рекламни канали

Други маркетингови канали, които можете да обмислите са:

Реклама в специализирани сайтове

Това могат да бъдат сайтове за спорт, автомобили, готварство и т.н. Свържете се с техните собственици и обсъдете възможностите.

Google My Business

Дава възможност да добавите своя физически обект на картата на Google и в резултатите от търсене. Регистирайте се на google.com/business.

Instagram

Подходящ, когато създавате визуално съдържание. Подобно на Facebook е важно да ангажирате аудиторията си.

Инфлуенсъри

Това са хора, които имат аудитория и влияние, които може би ще се интересуват от вашия продукт или услуга. Свържете се с тях и вижте как може да си бъдете полезни взаимно.

Препоръки

Препоръките са може би най-ценния маркетингов канал. Фокусирайте се върху страхотно обслужване и е много вероятно доволни клиенти да насочат към вас своите приятели и познати.

Стратегическите партньорства

Помислете как може да си бъдете взаимнополезни с други хора и компании.

Сайтовете за групово пазаруване

Един от най-популярните сайтове за групово пазаруване в България е Grabo.bg. Ако можете да направите атрактивна оферта, един такъв сайт може да насочи към вас много нови клиенти.

YouTube

През последните години много хора започнаха да създават видео съдържание в сайтове като YouTube. Ако вече създавате текстово съдържание, може би е добра идея да го публикувате и във видео формат и да развивате свой собствен канал в YouTube.

Социални профили и подписи

Не пропускайте да добавите и връзка към своя сайт в профила си в социалните мрежи, в подписа на имейлите и на всяко друго място в Интернет където имате публичен профил.

Визитки

Ако имате визитки, задължително добавете там домейна на вашия уебсайт.

Флаери и брошури

Флаерите, брошурите и другите рекламни материали също може да сработят за вас.

Традиционни медии

Обмислете и възможността за реклама в традиционните медии като радио, телевизия, вестници и списания.

Стратегия

Разгледате всички канали, но се фокусирате върху малък брой и ако искате добавяйте по един нов канал, когато сте сигурни, че можете да отделите нужното време за да се запознаете със спецификите и да експериментирате. Не се опитвайте да стартирате едновременно навсякъде.

Не забравяйте за потребителската пътека! Ако се фокусирате върху всяка част от нея и регулярно полагате усилия да я анализирате и подобрявате, ще дойде моментът в който ще настигнете и надминете целите, които сте сте си поставили. Пожелаваме ви този момент да дойде скоро.

Задачи

Последната ви задача е:

Изберете един маркетингов канал и действайте

Помислете кой е каналът, който според вас би дал най-добри резултати. Направете план за действие и започнете да го прилагате.

Споделете вашите впечатления

Ще се радваме да разберем какви са вашите впечатления от това ръководство за създаване на уебсайт. Има ли нещо, което не е ясно? Има ли нещо, което според вас можем да подобрим?