Структура и съдържание
Добре дошли във втората част от ръководството за създаване на уебсайт на Alle.bg. Ако сте отделили качествено време за да изпълните задачите от първата част, вече трябва да имате яснота относно целта на вашия сайт и неговото съдържание. Може би се избрали и регистрирали неговия домейн.
В тази тема ще разгледаме структурата на сайта (как е разположена информацията), различните типове страници, тяхното съдържание и връзките между тях.
Целта е да подредим информацията, която искаме да представим по такъв начин, че на бъдещ посетител да му бъде лесно да я открие и възприеме.
В тази тема ще разгледаме структурата на сайта (как е разположена информацията), различните типове страници, тяхното съдържание и връзките между тях.
Целта е да подредим информацията, която искаме да представим по такъв начин, че на бъдещ посетител да му бъде лесно да я открие и възприеме.
Как се създават страници?
Ако не сте се запознали с инструментите за създаване на страници на Alle.bg, направете го сега.
Как се добавя съдържание в страниците?
Вижте как се добавя съдържание в страниците.
Адреси на страниците
Всяка страница има уникален адрес, които дава възможност на посетител да отвори директно нея, без да минава през началната страница. Можете да видите адреса на всяка страница в горната част на своя браузър.
Ето как изглежда адресът на страницата Услуги:
Той е съставен от няколко части:
Ако изпишете в браузъра си “alle.bg”, той ще предположи, че всъщност става въпрос за https://alle.bg/ и автоматично ще отвори началната страница на уебсайта. Когато вие създавате връзка към определена страница не изпускайте https:// отпред. Ако ви трябва адресът на някоя страница, най-добре е да го копирате от браузъра си, защото всеки символ е важен.
- Домейнът на уебсайта (podaruci.alle.bg).
- Частта след него се нарича път и този път е това, което различава отделните страници. В случая виждаме пътя на страницата Услуги, който започва с наклонена черта и завършва с наклонена черта (/услуги/).
- Текстът преди домейна казва на браузъра на посетителя, че става въпрос за уеб страница и дава информация за това как да се отвори тази страница (https:// инструктира браузъра да използва сигурна връзка). Нарича се протокол.
Ако изпишете в браузъра си “alle.bg”, той ще предположи, че всъщност става въпрос за https://alle.bg/ и автоматично ще отвори началната страница на уебсайта. Когато вие създавате връзка към определена страница не изпускайте https:// отпред. Ако ви трябва адресът на някоя страница, най-добре е да го копирате от браузъра си, защото всеки символ е важен.
Адресът на началната страницата винаги изглежда по този начин:
Aдресите на другите основни страници изглеждат по този начин:
https://podaruci.alle.bg/за-нас/
https://podaruci.alle.bg/услуги/
https://podaruci.alle.bg/новини/
https://podaruci.alle.bg/контакти/
https://podaruci.alle.bg/ (след домейна има само наклонена черта, която може и да се изпусне)
https://podaruci.alle.bg/за-нас/
https://podaruci.alle.bg/услуги/
https://podaruci.alle.bg/новини/
https://podaruci.alle.bg/контакти/
Подстраници
Нека си представим, че предлагаме 4 услуги и искаме да ги представим подробно. Можем да ги опишем в страницата https://podaruci.alle.bg/услуги/ , но може би е по-добре да създадем страницата за всяка от тях. Можем да създадем отделни страници със следните адреси:
https://podaruci.alle.bg/изработка-на-картички/
https://podaruci.alle.bg/аранжиране-на-цветя/
https://podaruci.alle.bg/цветен-печат/
https://podaruci.alle.bg/изработка-на-бижута/
По-този начин обаче не става напълно ясно, че това услуги. В някои частни случаи тези адреси може да са подходящи, но в общия случай те показват лошата структура на сайта. Ето това е по-добрата подредба:
https://podaruci.alle.bg/услуги/изработка-на-картички/
https://podaruci.alle.bg/услуги/аранжиране-на-цветя/
https://podaruci.alle.bg/услуги/цветен-печат/
https://podaruci.alle.bg/услуги/изработка-на-бижута/
https://podaruci.alle.bg/изработка-на-картички/
https://podaruci.alle.bg/аранжиране-на-цветя/
https://podaruci.alle.bg/цветен-печат/
https://podaruci.alle.bg/изработка-на-бижута/
По-този начин обаче не става напълно ясно, че това услуги. В някои частни случаи тези адреси може да са подходящи, но в общия случай те показват лошата структура на сайта. Ето това е по-добрата подредба:
https://podaruci.alle.bg/услуги/изработка-на-картички/
https://podaruci.alle.bg/услуги/аранжиране-на-цветя/
https://podaruci.alle.bg/услуги/цветен-печат/
https://podaruci.alle.bg/услуги/изработка-на-бижута/
Така връзката между страницата за всяка конкретна услуга и страницата Услуги е ясна. Тези страници са подстраници на страницата Услуги. Ползите от това са няколко.
Няма ограничения колко нива подстраници ще създадете, но ако са повече от 2-3 нива, може би е добре да помислите дали не можете да ги намалите и организирате по-добре.
- Посетителят лесно се ориентира къде точно се намира гледайки само адреса
- Търсачките разбират по-добре сайта
- Улеснява се навигацията в самия сайт, защото подстраниците може да са групирани в меню
Няма ограничения колко нива подстраници ще създадете, но ако са повече от 2-3 нива, може би е добре да помислите дали не можете да ги намалите и организирате по-добре.
Протокол (първата част на адреса)
Може би се виждали следните адреси и се чудите каква е разликата между тях. Освен че двата адреса казват на браузъра, че става въпрос за уеб страница, вторият адрес казва на браузъра, че трябва да се свърже със сайта по сигурен криптиран начин. В днешно време сигурната връзка между браузъра и сайта е много важна и Alle.bg се грижи за това. Ако посетител отвори сайта ви по първия начин, той автоматично ще бъде пренасочен към адреса от втория вид. Можете да гледате на първия вариант като на вече остарял и непрепоръчителен.
С www или без www?
Може би сте виждали и сайтове, който имат “www.” отпред и се чудите дали това е важно за вашия сайт. Вече знаете, че google.com е основният домейн, а www.google.com е поддомейн. От гледна точка на посетителя, няма разлика кой домейн ще се използва за даден сайт, като единственото важно е да се избере единия, а другия да пренасочва към избрания. Не трябва да се допуска един и същ сайт да се отваря през двата различни домейна. В Alle.bg сме се погрижили за това пренасочване и сме взели решение да не предлагаме достъп през www за безплатните домейни, но сайтовете които използват собствени домейни работят и по двата начина, като www.moiat-domain.com автоматично пренасочва към moiat-domain.com.
Ако изписвате домейна си някъде, е препоръчително да го изписвате без www. отпред, а ако поставяте връзка към сайта си, поставяйте https:// отпред или още по-добре, копирайте адреса му от браузъра си.
Ако изписвате домейна си някъде, е препоръчително да го изписвате без www. отпред, а ако поставяте връзка към сайта си, поставяйте https:// отпред или още по-добре, копирайте адреса му от браузъра си.
Последната препоръка за адресите е да ги изписвате само с малки букви.
Aдресът на страница във вашия сайт може да изпратите по имейл на потенциален клиент, да го споделите във Facebook и да го използвате за да създадете връзка в друга страница.
Части на страниците
Една добре направена страница в общия случай трябва да съдържа:
- Лого или името на сайта, за да знае посетителят на кой сайт се намира
- Навигация, която позволява бърз достъп до основните страници на сайта и най-важните подстраници
- Уникално и тематично съдържание
- Най-долната част информира посетителя, че е стигнал до края на страницата и предлага полезна допълнителна информация и връзки.
Горната и долната части са видими на всяка страница. Посетителите очакват това и разчитат на тях за да навигират из сайта.
Горна част
Елементите в горната част и тяхната визия много зависят от избрания дизайн. В третата част от ръководството ще ги разгледаме в детайли. За момента е напълно достатъчно, че имаме лого, което е и връзка към началната страница и навигация. Връзките, които са видим в навигацията се настройват от самия елемент Навигация.
Редът на връзките в навигацията съвпада с този от екрана за създаване на страници. Препоръчително е винаги да оставите страницата Контакти последна.
Редът на връзките в навигацията съвпада с този от екрана за създаване на страници. Препоръчително е винаги да оставите страницата Контакти последна.
Долна част
В долната част на сайта е добре да се добавят връзки към най-важните важни страници на сайта. Когато посетител стигне до края на дадена страница, тези връзки ще му помогнат да разгледа и други.
Ако желаете можете да поставите тук контактна информация, за да улесните посетителя, ако иска да се свърже с вас и поръча.
Ако имате профили в социалните мрежи, можете да добавите и връзки към тях. Има такава комбинация от елементи, която може да добавите с няколко клика.
Може да добавите и своя девиз или друг текст, който вярвате, че ще бъде полезен на посетителя.
Ако желаете можете да поставите тук контактна информация, за да улесните посетителя, ако иска да се свърже с вас и поръча.
Ако имате профили в социалните мрежи, можете да добавите и връзки към тях. Има такава комбинация от елементи, която може да добавите с няколко клика.
Може да добавите и своя девиз или друг текст, който вярвате, че ще бъде полезен на посетителя.
Уникално съдържание
Всяка страница трябва да има конкретна цел и да е фокусирана само върху една тема. Не е подходящо да поставяте новини в страницата с услуги или информация за дадена услуга в страницата за контакти. Това ще обърка посетителите.
Начална страница
Целта на началната страница е да посрещне посетителя и да му покаже какво може да намери в този сайт.
Ето няколко идейки за съдържание:
1. Обикновено тук има приветстващ текст и картинки, който създават някаква емоция и комуникират вашите ценности и ползите за посетителя.
2. Ползите за посетителя са изключително важни и е препоръчително да ги опишете малко по-подробно след това. Поставянето на снимки тук може да помогне да ги представите по-добре.
3. Можете да добавите и кратко представяне на вашите продукти и услуги и връзки към страници с допълнителна информация.
4. Препоръки и оценки от клиенти са един от начините да покажете, че вие сте добри, в това, което правите. Това може да помогне на бъдещ клиенти да ви се довери по-лесно.
5. Може да поместите в началната страница и кратка информация за вас и вашата история. Това е подходящо ако практикувате свободна професия и искате да се представите с вашето име и вашето лице.
6. Може да добавите и демонстрационни или рекламни видеа, с които да представите вашата дейност по един по-интересен начин.
7. Ако в момента имате кампания или специална оферта, от която може да се възползват посетителите, може да я обявите тук.
8. Ако сте получавали награди, може би посетителите ви ще оценят това. Можете да поставите техни снимки тук, с което да демонстрирате професионализма си.
9. Това важи и за сертификати и обучения, които сте преминали.
10. Ако имате голяма аудитория, голям брой клиенти или сте от много години на пазара, това също може да създаде добро впечатление.
11. Добър вариант е да покажете и списък с клиентите, с които най-много се гордеете. Това, че те са ви се доверили е голямо предимство, от което може да се възползвате. Този списък може да съдържа само логата на въпросните клиенти и под него да има връзка към страница, в която сте описали какво точно сте свърши за тях и по какъв начин сте им помогнали.
12. Ако огранизирате събития, можете да ги опишете в отделни страници и тук да поставите връзки към тях със съответните дати.
13. Ако сте били гости в телевизионни или радио предавания, или има статии за вас в други сайтове или списания, може да ги спомене тук. Това отново демонстрира вашите успехи.
14. Ако в сайта си планирате да публикувате новини или статии, може да поставите връзки към най-новите или най-популярните.
15. Ако имате няколко офиса, магазина или други обекти, може да поставите кратка информация за тях и снимки. По този начин показвате в кои квартали, градове или държави работите и посетителят веднага ще знае дали вие може да му помогнете.
16. Естествено можете да публикувате и връзки към полезни ресурси за сваляне или информация, която се намира в други сайтове. Това могат да бъдат анализи, проучвания, електронни книги и т.н.
Не е нужно да добавяте всичко. Добавете само тези неща, които ще помогнат на посетителя да вземе решение за следващата стъпка. А следващата стъпка може би е да се свърже с вас и да поръча.
Ето няколко идейки за съдържание:
1. Обикновено тук има приветстващ текст и картинки, който създават някаква емоция и комуникират вашите ценности и ползите за посетителя.
2. Ползите за посетителя са изключително важни и е препоръчително да ги опишете малко по-подробно след това. Поставянето на снимки тук може да помогне да ги представите по-добре.
3. Можете да добавите и кратко представяне на вашите продукти и услуги и връзки към страници с допълнителна информация.
4. Препоръки и оценки от клиенти са един от начините да покажете, че вие сте добри, в това, което правите. Това може да помогне на бъдещ клиенти да ви се довери по-лесно.
5. Може да поместите в началната страница и кратка информация за вас и вашата история. Това е подходящо ако практикувате свободна професия и искате да се представите с вашето име и вашето лице.
6. Може да добавите и демонстрационни или рекламни видеа, с които да представите вашата дейност по един по-интересен начин.
7. Ако в момента имате кампания или специална оферта, от която може да се възползват посетителите, може да я обявите тук.
8. Ако сте получавали награди, може би посетителите ви ще оценят това. Можете да поставите техни снимки тук, с което да демонстрирате професионализма си.
9. Това важи и за сертификати и обучения, които сте преминали.
10. Ако имате голяма аудитория, голям брой клиенти или сте от много години на пазара, това също може да създаде добро впечатление.
11. Добър вариант е да покажете и списък с клиентите, с които най-много се гордеете. Това, че те са ви се доверили е голямо предимство, от което може да се възползвате. Този списък може да съдържа само логата на въпросните клиенти и под него да има връзка към страница, в която сте описали какво точно сте свърши за тях и по какъв начин сте им помогнали.
12. Ако огранизирате събития, можете да ги опишете в отделни страници и тук да поставите връзки към тях със съответните дати.
13. Ако сте били гости в телевизионни или радио предавания, или има статии за вас в други сайтове или списания, може да ги спомене тук. Това отново демонстрира вашите успехи.
14. Ако в сайта си планирате да публикувате новини или статии, може да поставите връзки към най-новите или най-популярните.
15. Ако имате няколко офиса, магазина или други обекти, може да поставите кратка информация за тях и снимки. По този начин показвате в кои квартали, градове или държави работите и посетителят веднага ще знае дали вие може да му помогнете.
16. Естествено можете да публикувате и връзки към полезни ресурси за сваляне или информация, която се намира в други сайтове. Това могат да бъдат анализи, проучвания, електронни книги и т.н.
Не е нужно да добавяте всичко. Добавете само тези неща, които ще помогнат на посетителя да вземе решение за следващата стъпка. А следващата стъпка може би е да се свърже с вас и да поръча.
Страница Услуги (информационна)
Във всяка страница, различна от началната страница е препоръчително да започнете с елемент Заглавие, като за него изберете големия размер. На една страница трябва да има само едно голямо заглавие, но може да има много средни и малки. Идеята на различните размери е да се раздели страницата на логически части.
След това може да добавите описателен текст. Този текст, не е задължителен, но може да даде на посетителя допълнителна информация. Освен това е полезен за по-доброто показване на тази страница в търсачките, но това ще е разгледано в детайли в последната част на ръководството.
В примера са използвани средно заглавие, снимка, описателен текст и връзка за представянето на всяка услуга.
Идеята на тази страница е да представи малко по-подробно услугите и тя всъщност изпълнява ролята на обобщаваща страница. Не е ключова за сайта, но дава един общ поглед. Ако нямате подстраници за различните услуги, тогава тази страница е мястото, където трябва да опишете всички детайли.
След това може да добавите описателен текст. Този текст, не е задължителен, но може да даде на посетителя допълнителна информация. Освен това е полезен за по-доброто показване на тази страница в търсачките, но това ще е разгледано в детайли в последната част на ръководството.
В примера са използвани средно заглавие, снимка, описателен текст и връзка за представянето на всяка услуга.
Идеята на тази страница е да представи малко по-подробно услугите и тя всъщност изпълнява ролята на обобщаваща страница. Не е ключова за сайта, но дава един общ поглед. Ако нямате подстраници за различните услуги, тогава тази страница е мястото, където трябва да опишете всички детайли.
Страница Новини
Целта на тази страница е посетителят да получи актуална информация от вас.
За съдържанието в нея може да използвате функционалността за блог, която Alle.bg предлага. Блогът е мястото където можете да създавате статии, които автоматично да се подреждат в хронологичен ред, като най-новата е най-отгоре.
В страницата Новини добавете елемента Статии от блога, който автоматично ще покаже най-новите статии.
При натискане върху името на дадена статия се отваря нейното съдържание.
Под него има поле за коментари. То дава възможност на посетителите на сайта да коментират. Ако желаете можете да изключите възможността за коментари във вашия уебсайт от настройките на самия сайт.
Под съдържанието на статията има и връзки към другите статии в блога. Това е страхотен начин да задържите вниманието на посетителя и да го накарате да остане още малко. Тук се показват статии от еднакви категории, а самите категории, можете да управлявате от менюто за управление на сайта.
Статиите са страхотна възможност да генерирате интерес и посещения към вашия уебсайт и в четвъртата част от ръководството ще научите как точно да го направите.
За съдържанието в нея може да използвате функционалността за блог, която Alle.bg предлага. Блогът е мястото където можете да създавате статии, които автоматично да се подреждат в хронологичен ред, като най-новата е най-отгоре.
В страницата Новини добавете елемента Статии от блога, който автоматично ще покаже най-новите статии.
При натискане върху името на дадена статия се отваря нейното съдържание.
Под него има поле за коментари. То дава възможност на посетителите на сайта да коментират. Ако желаете можете да изключите възможността за коментари във вашия уебсайт от настройките на самия сайт.
Под съдържанието на статията има и връзки към другите статии в блога. Това е страхотен начин да задържите вниманието на посетителя и да го накарате да остане още малко. Тук се показват статии от еднакви категории, а самите категории, можете да управлявате от менюто за управление на сайта.
Статиите са страхотна възможност да генерирате интерес и посещения към вашия уебсайт и в четвъртата част от ръководството ще научите как точно да го направите.
Страница Контакти
Нейната цел е ясна. Тя трябва да даде нужната конктатна информация на посетителя. Тук можете да поставите:
- Телефон
- Адрес
- Имейл
- Работно време
- Карта
- Форма за контакти (дава възможност на посетителя да ви изпрати съобщение веднага)
- Връзки към профилите ви в социалните мрежи
Задачи
Вече имате повече яснота как да подредите и представите съдържанието във вашия уебсайт. Задачата ви сега е да направите именно това:
Създайте страниците и добавете съдържанието
Използвайте инструментите на Alle.bg за създаване на планираните страници и добавяне на подготвеното съдържание. Не забравяйте, че всяка страница трябва да има цел и да фокусирана само върху една тема.